Jagen is een thema dat enerzijds even oud is als de mens, maar dat anderzijds ook vaak onder vuur ligt binnen de westerse maatschappij, waarin de polarisatie tussen voor en tegen steeds meer toeneemt. De jacht wordt in onze moderne tijd van sociale media en snelle, tweedimensionale meningen vaak als onethisch beschouwd, als iets dat niet meer in het huidige tijdsbeeld past. Wie zich echter gaat verdiepen in de wereld van ecologie, natuurfilosofie en verantwoord faunabeheer zal zien dat jagen juist heel actueel kan zijn. We leven in een tijd waarin bewust leven, duurzaamheid en een ecologisch verantwoord wereldbeeld steeds meer op de voorgrond staan. En terecht, want nooit eerder werden deze thema’s belangrijker geacht dan nu, voor de gezondheid van onszelf en de andere levende wezens om ons heen. Mensen zetten steeds meer vraagtekens bij het eten van vlees en gaan bewuster met voeding om, maar ook met het milieu en het klimaat.

Het is mijn persoonlijke visie dat jagen ons als mens en als organisme terug brengt bij onze kern en onze plek in de wereld. Filosoof Ortega y Gasset (1883-1955) ziet jagen als de vroegste specialistische niche die de mens zich toe-eigent. De bewuste jager verbindt zichzelf met het land en alle wezens die erop leven, zowel menselijk als niet-menselijk.Het voor mezelf verantwoorden waarom ik bewust jaag blijft een filosofische en morele zoektocht, waaraan waarschijnlijk nooit een einde komt. Aanvankelijk lijkt het jagen immers vol tegenstrijdigheden te zitten. Dualiteit tussen leven en dood, verandering en tijdigheid, compassie en doden, blijdschap en verdriet, energie en uitputting, schuldgevoel en vergiffenis. Het zijn thema’s die centraal staan in ons bestaan als zoogdier en die in het leven van de jager uitvergroot worden. Binnen die schijnbare dualiteit ligt voor de jager een middenweg, de ‘Way of the Hunter.’

In deze weblog probeer ik u als lezer mee te nemen in mijn gedachtewereld rond de jacht en een beeld te schetsen van mijn persoonlijke, spirituele, filosofische, maar ook wetenschappelijke beschouwing van het jager zijn. Op deze manier wil ik inzichten delen met jagers onderling, maar ook met niet-jagers en met tegenstanders van de jacht. Zolang we met elkaar in open dialoog blijven en polarisatie proberen te voorkomen, valt er veel van te leren over onze plek in de levende wereld. Volgens Plato is onwetendheid de wortel van alle kwaad. Laat ons daarom altijd van elkaar blijven leren en samen op zoek gaan naar de middenweg. Uiteindelijk was (en is) het mijn wens om in balans met de levende wereld te leven, vanuit boeddhistische, (zelf)kritische, wetenschappelijke en ethisch-filosofische inzichten, die me hebben gebracht tot het jager zijn.

Jagen is voor mij dus een bewuste keuze, gebaseerd op een bewuste  levensstijl. Bewust jager zijn betekent dan ook bewust weidelijk  handelen, handelen naar een specifieke morele kompas van ethische verantwoordelijkheid.

Ik leef. Ik onderzoek. Ik jaag.
Ik ben bewust jager.

Namaskar en Weidmannsheil!